Lees meer » Jaarthema
2016-2017

Good morning, our teacher

ill860
Rik en Caroline Mager | Plaatsingsdatum: 5 mei 2017 | Rwanda

“Good morning class!” Ik kom de klas binnen. Onmiddellijk rijzen alle kinderen omhoog uit hun bankjes en in koor klinkt het antwoord: “Good morning, our teacher Calorine*”. “How are you today?” “We are fine, thank you”. “How was the night?” “The night was fine”. “Okay, sit down”. We zijn klaar om de les te beginnen.
 
De schooldag in Rwanda begint vroeg. De meeste dagen is er vanaf een uur of half 8 appel. Dan komen de kinderen samen. Ze oefenen met netjes in de rij staan, worden gecontroleerd of hun haren wel gekamd zijn en of hun schooluniform gewassen is en ze krijgen de mededelingen van de dag te horen. Als het voorbij is, marcheren ze onder het zingen van “We are marching” naar hun klas.
 
Om kwart voor 8 begint officieel de les. Maar de kinderen van Primary 6 (groep 8) zijn al ongeveer een uur bezig. Zij moeten aan het eind van het jaar examen doen, dus hard werken is het devies. Soms beginnen ze de schooldag al om half 7! Bij het appel worden ze niet verwacht, belangrijker is dat ze aan het eind van het jaar slagen. En pas om 17.00 uur is de schooldag voorbij.
 
De leerkrachten geven, ook in het basisonderwijs, één vak. Ik werk nu, van maandag tot en met woensdag, samen met een andere leerkracht en we delen de lessen Engels in Primary 5 en 6. We gaan van klas naar klas. Er zijn in totaal zo’n 120 leerlingen die we lesgeven in 4 klassen. De namen ken ik nog lang niet, de gezichten begin ik gelukkig inmiddels wel te herkennen.
 
Het lesgeven in Rwanda kent wel een paar uitdagingen. Dat wist ik van tevoren. Het onderwijs is sterk gericht op repetitie. De leerkracht schrijft het bord vol, de kinderen nemen het over in hun schrift. Maar een echt begrip van de lesstof ontstaat daardoor niet. Bij de grammaticalessen wordt voornamelijk gewerkt met invullessen. Dat kunnen ze best wel redelijk goed. Maar als je ze daarna een opdracht geeft om zelf 5 zinnen te bedenken waarin je de present simple (tegenwoordige tijd) gebruikt, vind je in de hele klas 10 verschillende zinnen. En dat zijn dan zinnen die ze eerder hebben gekregen als voorbeeld bij de uitleg.
 
Boeken worden niet gebruikt door mijn collega. Hij vindt het maar onzin dat ik ze wel wil gebruiken. Want volgens hem staat lang niet alles wat de leerlingen moeten leren in de boeken. Nou ja, dat zal dan wel. Maar ik vind boeken wel erg fijn, zeker omdat in mijn lessen de nadruk ligt op leesvaardigheid en begrijpend lezen. En altijd de hele tekst op het bord schrijven, is wat mij betreft verspilling van tijd.
 
Voorzichtig ben ik de steile heuvel afgeklommen. Onderaan de heuvel is de middelbare school, en de bibliotheek. Hier heb ik de lesboeken van onder het stof vandaan gevist. Inmiddels liggen ze te glanzen in een van de lokalen van P6, want om elke dag de heuvel op en af te klimmen is erg vermoeiend (ik daag je uit om het eens te proberen met 30 boeken in je handen en een stijgingspercentage van minimaal 50% als de regen de helling in een glijbaan heeft veranderd!).
 
De eerste keer dat ik het lokaal binnenkwam met de boeken in mijn handen, kreeg ik een groot applaus van de leerlingen. Ze vinden het werken vanuit een lesboek fantastisch! Eindelijk hebben ze plaatjes bij de verhalen en hoeven ze niet alles meer te kopiëren. Toch zijn we er daarmee nog niet. Want deze kinderen, in de leeftijd van 9 tot 16 jaar, hebben geen idee hoe ze vanuit een boek moeten werken. Ook dat moeten ze vanaf het begin leren. En voor mij is het uitvogelen hoe ik ze dat uit kan leggen, want ze begrijpen lang nog niet voldoende Engels om alles te volgen. Dus in mijn beste mengelmoesje van Engels en Kinyarwanda, ontdekken we samen een nieuwe wereld.
 
* Het verschil tussen de ‘l’ en ‘r’ is hier erg moeilijk. In het Kinyarwanda worden deze twee medeklinkers door elkaar gebruikt. Maar dat wordt ook in het Engels gedaan, zowel bij het spreken als het schrijven. Soms levert het hilarische zinnen op als “My sister flies an egg” of “I like to pray football”. Maar ook mijn naam is dus erg lastig uit te spreken.  

Reageer op dit artikel

Geen Facebook? Reageer dan hier.

  • Klarinda

    5 mei 2017, 04:58

    Wat leuk en herkenbaar om te lezen (ik heb een tijd in Malawi gewoond). Namens onze GGG groep (Hervormde Gemeente Strijen) houdt ik jullie blogs in de gaten en blijven wij graag op de hoogte. We bidden voor jullie! Gods zegen toegewenst!

    Klarinda Barth
  • Berna Bartels

    26 mei 2017, 12:08

    Hallo Carolien, Hier even een berichtje uit een zonnig Zevenhoven. Wat leuk om jouw ervaringen op school te lezen, maar wat een uitdaging zeg. Ik kom zelf ook uit het onderwijs en ik probeer me voor te stellen hoe je daar bezig bent. Ik wens je heel veel wijsheid en creativiteit met de lessen en hoop van harte dat het je gaat lukken met de boeken. Gods rijke zegen in alles voor Rik en voor jou. Berna Bartels