Lees meer » Jaarthema
2016-2017

We moeten blijven vechten!

ill860
Marya Heij | Plaatsingsdatum: 11 november 2017 | Zuid-Soedan

Huh? Blijven vechten? Maar dat is toch juist het probleem in Zuid-Sudan? Inderdaad, maar sommige Zuid-Sudanezen vechten voor goede dingen. In de afgelopen week heb ik daar voorbeelden van gezien die ik graag wil delen.

In de vorige blog schreef ik hoe belangrijk goed onderwijs is in Zuid-Sudan, en hoe moeilijk het soms is om goed onderwijs te krijgen. Deze keer ga ik nog even met dit onderwerp verder. In de vluchtelingenkampen is goed onderwijs namelijk nog veel moeilijker en zijn de uitdagingen nog veel groter dan het geval was in de dorpen in Zuid-Sudan. Het hebben van genoeg materialen is een grote uitdaging, scholen hebben regelmatig klaslokalen in de open lucht, leraren moeten ontzettend veel improviseren en krijgen niet of nauwelijks betaald. Toch zijn er veel leraren die zich ook in de kampen inzetten voor goed onderwijs. Vanuit de Diocese van Kajo-Keji wordt geprobeerd om een aantal van deze initiatieven te steunen, onder andere met hulp van buitenlandse donors zoals de GZB.

In de afgelopen week ben ik met een aantal mensen van de Diocese en een bezoeker van het GZB-kantoor op stap geweest. We hebben vier scholen in verschillende kampen bezocht, gekeken hoe het daar gaat en geluisterd naar de uitdagingen die de leraren ter sprake brachten. In april en juni was ik ook bij een aantal scholen geweest, en toen was de situatie nog zo dat de meeste scholen nog aan het opzetten waren. Alle scholen gaven toen dus les onder bomen, en materialen waren er nog weinig. Nu zijn we een aantal maanden verder en draaien de scholen echt. Voor sommige scholen betekent het dat ze onderkomens voor de klassen hebben kunnen bouwen. Met palen en dekzeilen zijn er ‘gebouwen’ gemaakt waarin de klaslokalen nu een plaats hebben. Op andere plekken zijn er met palen en ijzeren platen ‘daken’ gemaakt, waar de klassen onder zitten. Deze overdekte plekken zijn nog steeds open aan de zijkant, maar bieden wel beschutting tegen regen. Daar kwamen we in ieder geval achter bij de laatste school die we bezochten, waar het net na aankomst begon te regenen. De lessen konden gelukkig doorgaan vanwege de overkapping, terwijl de lessen anders hadden moeten stoppen.

Basisschool in vluchtelingenkamp - onderdak


Toch zijn er nog steeds veel uitdagingen. Schrijfmaterialen voor leerlingen en leraren, lokalen voor alle klassen, eten, salarissen, en ga zo maar door. De Diocese ondersteunt een aantal scholen financieel, wat heel erg helpt. Maar de leraren gaven aan dat de bemoediging tijdens het bezoek ook ontzettend belangrijk voor hen is! Laten weten dat er voor hen gebeden wordt en bemoedigen en aandacht geven aan het werk dat ze doen, geeft aan dat het werk belangrijk is. En dat motiveert hen om door te gaan.

Basisschool in vluchtelingenkamp - docenten


Een van de bezochte scholen is een middelbare school. Het was goed om te zien dat hier leerlingen waren die graag meer wilden leren na het afronden van de basisschool, ook in deze lastige situatie. Tegelijkertijd vond ik het ontzettend jammer om te zien dat de hogere klassen steeds kleiner werden. Zo had Senior 1 ongeveer 40 leerlingen, maar Senior 3 had maar 10 leerlingen die op dat moment aanwezig waren (waarvan maar 2 meisjes…). Er zijn veel redenen waarom leerlingen uitvallen, maar de schooluitval onder meisjes is het grootst. Dit heeft onder andere te maken met de maandelijkse ongesteldheid en tienerzwangerschappen. In de volgende blog hoop ik daar meer over te schrijven, omdat er verschillende initiatieven zijn om hier iets aan te doen. Tegelijkertijd was het op deze middelbare school goed om te zien hoe de docenten zich bewust zijn van de schooluitval van meisjes. Bewustzijn is toch een eerste stap om een probleem aan te pakken!

Basisschool in vluchtelingenkamp - leerlingen


Een van de leraren vertelde: ‘Het is erg moeilijk, we missen zoveel dingen: schrijfmaterialen, boeken, stoelen, enzovoorts. En als leraren hebben we moeite om onszelf te onderhouden omdat we geen salaris krijgen en dit werk doen als vrijwilligers. Maar we moeten blijven vechten om de school draaiend te houden. Alleen op die manier kunnen we de kinderen hoop voor de toekomst geven.’ Dit klinkt toch als een goede strijd?! Bid voor alle leraren die in de vluchtelingenkampen op deze manier hun werk doen: met heel veel uitdagingen en moeilijkheden, maar ook met ontzettend veel toewijding en liefde voor de leerlingen!

Middelbare school in vluchtelingenkamp

Reageer op dit artikel