Misi Sulawesi

Laurens Jan & Lourina Vogelaar

Theorie en praktijk

ill860

Tijdens de eerste preekmodule is niet alleen nagedacht over een aantal inleidende vragen. Ook hebben we een aantal stappen uiteengezet die biddend doorlopen kunnen (!) worden om een preek voor te bereiden.
- Een bijbelgedeelte kiezen.
- Het gekozen gedeelte exegetiseren (uitleggen).
- De kern (boodschap) van het bijbelgedeelte formuleren.
- Een toepassing vinden.
- De inhoud en het doel van de preek formuleren.
- Nadenken over mogelijke onderdelen van de preek om het geformuleerde doel van de preek te bereiken.
- Een duidelijke structuur uitdenken (ontwerpen). De weg naar het doel.
- De preek schrijven.
 
Deze eerste preekmodule is gegeven op 11 trainingsplekken (zodat bijna elke ambtsdrager niet meer dan een uur hoeft te reizen om aan een training te kunnen deelnemen). Waar kwamen we als team vorming en toerusting achter?
  1. De ambtsdragers zijn niet gewend om deze stappen te doorlopen. Er zijn weinig ambtsdragers die er ervaring mee hebben.
  2. De meeste ambtsdragers gebruiken namelijk een bestaande preek (overdenking). Die wordt iets aangepast (of niet) en dan als eigen preek gehouden.
  3. Lang niet altijd wordt de preek (overdenking) aangepast. De preek is qua taal daarom vaak te moeilijk en de voorbeelden passen niet bij de context.
 
De eerste preekmodule was bedoeld om een eerste basis te leggen. De gedachte was om dan vervolgens tijdens de tweede preekmodule te oefenen (met de stappen). In de praktijk was deze tweedeling toch iets minder gelukkig.
Als trainers gaven we tijdens het uiteenzetten van de stappen (1e module) de nodige voorbeelden. Om het concreet te maken. Om het dichtbij te brengen, enz. Toch was de uiteenzetting voor sommige deelnemers te hoog gegrepen. Vooral in de afgelegen gebieden, daar waar de mensen over het algemeen wat lager opgeleid zijn, daar waar de mensen gewend zijn om met hun handen te werken (landbouwer), merkten we dat dat de uiteenzetting van de stappen teveel nieuwe informatie bevatte. We zagen de worsteling van de deelnemers om de nieuwe informatie te plaatsen, in zich op te nemen. Het was voor hen toch te abstract.
Conclusie: als team hadden we de theorie (1e module) en de praktijk (2e module) toch teveel uit elkaar getrokken.
 
Wat hadden we anders moeten doen?
Tijdens de eerste module hadden we beter niet alle stappen uiteen kunnen zetten. De stap van de de exegese (uitleg) was voldoende geweest. Hoe leg je het gekozen Bijbelgedeelte uit? Vervolgens hadden we dan tijd gehad om met deze stap te oefenen. De deelnemers hadden dan de gelegenheid gekregen om het geleerde rechtstreeks toe te passen (te verwerken).

Wat hebben we tijdens de eerste preekmodule geleerd?
  1. Overschat het kennisniveau van de deelnemers niet.
  2. Niet teveel nieuwe informatie willen overdragen.
  3. Ruim altijd voldoende tijd in om met het geleerde te oefenen (om het geleerde te verwerken).
  4. Houd rekening met de verschillende leerstijlen. Juist zij die gewend zijn om met hun handen te werken, leren door te doen.
 
Als team vorming en toerusting waren we eind november erg dankbaar. Bijna 400 ambtsdragers hadden de eerste preekmodule gevolgd. Een derde van de deelnemers beoordeelde de preekmodule met ‘goed’. Twee derde beoordeelde de preekmodule met ‘erg goed’. Deze positieve beoordeling bemoedigde ons.

Reageer op dit artikel

Geen Facebook? Reageer dan hier.

Uitgezonden door

Wij zijn uitgezonden vanuit de hervormde Bethlehemkerk te Den Haag, in samenwerking met de GZB. De GZB is een zendingsorganisatie binnen de Protestantse Kerk in Nederland en verlangt ernaar dat (wereldwijd) mensen God leren kennen en groeien in geloof. Meer info vind je op de website van de GZB.

Blijf op de hoogte

Ik meld mij aan voor:

Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Lees hier meer over de privacy policy van de GZB.