
Leren lezen in Indonesië
Doelbedrag
Waarom is dit project nodig?
Lezen is de basis voor goed onderwijs en een sleutel tot een beter leven. Toch kampt meer dan een derde van de Indonesische kinderen met leerarmoede, en zeventig procent van de 15-jarigen haalt het minimumniveau voor lezen niet. Het verbeteren van leesvaardigheid is daarom een cruciale eerste stap naar beter onderwijs en meer onderwijsgelijkheid in Indonesië.

Wat houdt het project in?
Al meer dan tien jaar werken we aan het verbeteren van de leesresultaten van schoolkinderen in heel Indonesië, met speciale aandacht voor kinderen uit kansarme gemeenschappen. Ons doel is dat zij vloeiend en begrijpend leren lezen én plezier krijgen in lezen. Deze holistische aanpak draagt bij aan een onderwijstransformatie die de hele schoolloopbaan van een kind positief beïnvloedt.
Om dit te bereiken trainen we leerkrachten in het effectief toepassen van ons eigen leesprogramma. We voorzien hen van lesboeken, leesmateriaal en andere onderwijsmiddelen, zodat zij krachtig en contextgericht les kunnen geven. Waar mogelijk gaan we verder dan training alleen: regionale facilitators begeleiden de leerkrachten in de klas en helpen hen om wat ze geleerd hebben praktisch toe te passen. Zo wordt onderwijs stap voor stap sterker en effectiever.
Impact
Yoel: “Leren lezen verandert je toekomst."
“Ik werk nu enkele jaren bij een onderwijsproject in Indonesië en zie daar met eigen ogen hoeveel verschil lerarentrainingen en goed lesmateriaal maken. Na een training geven leerkrachten zelfverzekerder en effectiever les, en kinderen leren niet alleen lezen, maar gaan er ook van houden. Op deze scholen opent leesvaardigheid een wereld aan mogelijkheden. Leren lezen verandert je toekomst."